لبنیات

فواید

لبنیات

فواید

فرش

تولید

روند

از آنجایی که بیشتر فرش ها در ایالات متحده پرزدار هستند. روشهای قبلی قالی بافی مانند Wilton و Axminster در گزارش زیر نادیده گرفته شده است.


آماده سازی نخ

1 نخ های مصنوعی یا به صورت الیاف اصلی یا به صورت رشته های پیوسته فرش فله به تولید کننده فرش می رسد. الیاف اصلی، که به طور متوسط ​​7 اینچ (18 سانتی متر) طول دارند، رشته های شل و مجزا هستند که به صورت عدل می رسند. چندین عدل در یک قیف با هم مخلوط می شوند. سپس پس از روغن کاری، توسط دستگاه کاردینگ به صورت طناب های دراز و شل به نام قیچی چرخانده می شوند. سپس قیچی ها کشیده می شوند، صاف می شوند و به صورت نخ منفرد می چرخند که روی قرقره ها پیچیده می شود. هم الیاف منگنه تک لایه (اکنون به صورت رشته چرخیده شده است) و هم رشته پیوسته حجیم باید به هم بپیچند تا نخ دولایه ضخیم تری را که برای تافتینگ مناسب است تشکیل دهند. سپس نخ ها را بخارپز می کنند تا حجیم شوند و سپس تا دمای 270-280 درجه فارنهایت (132-138 درجه سانتیگراد) گرم می شوند. این تنظیم حرارتی باعث می شود که نخ با ثابت کردن پیچش شکل خود را حفظ کند. این نخ ها پس از سرد شدن بر روی لوله ها پیچیده شده و به دستگاه های تافتینگ منتقل می شوند.

رنگرزی نخ

2 اکثر فرش ها بعد از تافت زدن رنگ می شوند، اما گاهی اوقات نخ ها ابتدا رنگ می شوند. این روش ها شامل قرار دادن 500-1000 پوند (227-455 کیلوگرم) الیاف در خمره های تحت فشار فرش است که از طریق آن رنگ های تصفیه شده به گردش در می آیند، یا الیاف را به طور مداوم از داخل حمام عبور می دهند، یا کلاف های نخ را از داخل مخزن رنگ عبور می دهند. نخ را همچنین می توان روی قالب ها قرار داد و سپس رنگ های گرم شده را می توان تحت فشار از داخل قالب ها مجبور کرد تا نخ را رنگ کند. روش دیگری نخ را از طریق غلتک‌های چاپ عبور می‌دهد، در حالی که روش دیگر شامل بافتن نخ بر روی فرمی است که سپس قبل از باز شدن نخ با رنگ‌ها چاپ می‌شود. سپس تمام نخ هایی که رنگ شده اند بخارپز می شوند، شسته می شوند و خشک می شوند.

تافت کردن فرش

3 نخ را روی یک حلقه (میله ای با سیخ) پشت دستگاه تافتینگ قرار می دهند، سپس به یک لوله نایلونی که به سوزن تافتینگ منتهی می شود وارد می شود. سوزن پشتی اولیه را سوراخ می کند و نخ را به سمت پایین به داخل یک حلقه فشار می دهد. حسگرهای فوتوالکتریک میزان فرورفتن سوزن ها در قسمت پشتی را کنترل می کنند، بنابراین می توان ارتفاع حلقه ها را کنترل کرد. یک حلقه یا قلاب صاف، حلقه نخ را گرفته و رها می کند در حالی که سوزن به سمت بالا می کشد. پشتی به جلو منتقل می شود و سوزن یک بار دیگر پشتی را بیشتر سوراخ می کند. برای ساختن شمع بریده شده، یک حلقه رو به جهت مخالف با چاقویی نصب می شود که مانند یک جفت قیچی عمل می کند و حلقه را برش می دهد. این فرآیند توسط چند صد سوزن (تا 1200 در عرض 12 فوت [3.7 میلی‌لیتر عرض) انجام می‌شود و چند صد ردیف بخیه در دقیقه انجام می‌شود. بنابراین یک دستگاه تافتینگ می تواند روزانه چند صد متر مربع فرش تولید کند.

رنگرزی فرش پرزدار

4 برای فرش تک رنگ، فرشی با چندین طول رول استاندارد به هم دوخته می شود تا یک رول پیوسته ایجاد شود، که سپس به داخل خمره وارد می شود. ظرف را با آب پر می‌کنند که ابتدا قبل از مخلوط شدن رنگ‌ها و مواد شیمیایی گرم می‌شود. سپس مخلوط به آرامی به جوش می‌آید و به مدت چهار ساعت می‌پزد. یکی دیگر از روش های ساخت فرش تک رنگ دوختن چند ردیف به یکدیگر برای ایجاد یک رول پیوسته است که سپس زیر میله هایی قرار می گیرد که رنگ را به داخل پرز می ریزد. پس از رنگرزی، فرش را بخارپز می کنند تا رنگ آن ثابت شود، رنگ اضافی آن را شسته و فرش را خشک کرده و روی رول قرار می دهند.

5 برای ساخت فرش چاپی در طرح‌های مختلف، فرش سفید از زیر صفحه‌هایی عبور می‌کند که در آن سوراخ‌هایی در طرح مورد نظر بریده شده است. رنگ مورد نظر از طریق سوراخ‌های روی صفحه نمایش داده می‌شود و فرش 36 اینچ (91 سانتی‌متر) به صفحه‌ای متفاوت می‌رود که رنگ جدیدی را در طرحی متفاوت از طریق صفحه نمایش اعمال می‌کند. با این روش می توان تا هشت رنگ را اعمال کرد.

6 روش دیگر رنگرزی فرش چاپی این است که آن را از زیر استوانه های برجسته رد می کنیم که قسمت های برجسته ای در طرح دارند و رنگ را به فرش فشار می دهند. هر سیلندر طراحی متفاوتی را برای رنگ های مختلف ارائه می دهد. پس از رنگرزی، فرش چاپ شده بخارپز می شود، رنگ های اضافی شسته می شود و سپس فرش خشک می شود و روی رول ها قرار می گیرد تا به قسمت تکمیل برود.

اتمام فرش

7 انتهای فرش رنگ شده ابتدا به هم دوخته می شود تا یک کمربند پیوسته تشکیل شود. سپس این تسمه در زیر یک تلگراف قرار می گیرد که پوششی از لاتکس را روی کف فرش پخش می کند.

در همان زمان، یک پشتیبان ثانویه قوی نیز با لاتکس پوشیده شده است. سپس هر دوی آنها روی یک غلتک ازدواج می‌غلتانند، که آنها را به شکل یک ساندویچ در می‌آورد و آنها را به هم می‌بندد.


سپس فرش را در کوره قرار می دهند تا لاتکس خشک شود.


8 فرش تکمیل شده سپس بخار داده می شود، مسواک زده می شود، جاروبرقی می کشد، و از طریق دستگاهی عبور می کند که هر تافتی را که از سطح یکنواخت آن بالا می رود، جدا می کند. سپس فرش به طول 120 فوت (37 متر) می‌پیچد که سپس در پلاستیک محکم بسته‌بندی می‌شود و به انبار موجودی سازنده فرش یا به فروشگاه فرش خرده‌فروشی ارسال می‌شود.



بیشتر بخوانید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.