لبنیات

فواید

لبنیات

فواید

ترکیبات آلی مصنوعی از ضایعات صنعت کاغذ: مداخلات بیوتکنولوژیکی یکپارچه

ترکیبات آلی مصنوعی (SOCs) به‌عنوان ترکیبات بیگانه‌بیوتیکی گزارش می‌شوند که محیط‌زیست را از منابع مختلف از جمله زباله‌های صنایع خمیر و کاغذ آلوده می‌کنند: از آنجایی که تقاضا و تولید کاغذ به طور فزاینده‌ای در حال رشد است، انتشار ضایعات صنعتی کاغذ و خمیر متشکل از SOCها نیز انجام می‌شود. افزایش آلودگی SOCها در مخازن طبیعی برای ایجاد آلودگی محیطی. در صنایع خمیر و کاغذ، SOCs یعنی. ترکیبات فنلی، فوران ها، دیوکسین ها، ترکیبات بنزن و غیره در مرحله سفید کردن پالپ تولید می شوند و از اجزای اصلی تخلیه صنعتی هستند. این بررسی مروری بر مداخلات مختلف بیوتکنولوژیکی برای مدیریت پساب زباله کارخانه کاغذ و استراتژی‌های حذف ارائه می‌کند. علاوه بر این، این بررسی همچنین بینشی کلی از روش‌های مختلف برای محدود کردن انتشار SOCs در مخازن طبیعی، محدودیت‌های آن و رویکردهای یکپارچه برای پاکسازی زیستی SOCs با استفاده از رویکردهای میکروبی مهندسی شده ارائه می‌دهد. علاوه بر این، یک مرور مختصر از اصلاح پایدار SOC ها از طریق عوامل بیولوژیکی اصلاح شده ژنتیکی، از جمله نوآوری سیستم مهندسی زیستی در سطح صنعت قبل از تخلیه زباله ارائه می دهد.


معرفی

صنعت کاغذ و خمیر مواد اولیه مختلفی مانند چوب، محصولات مبتنی بر سلولز و غیره را مصرف می کند. هدف اصلی صنعت کاغذ و خمیر تولید در مقیاس بزرگ برای تعیین تقاضا است. این بینش مروری در مورد آلودگی محیطی ناشی از SOCهای تولید شده در مراحل مختلف پردازش (جدول 1). جنگل زدایی برای چوب باعث کاهش سطح اکسیژن در سراسر جهان شده است که مستقیماً مسئول سیل و خشکسالی است.بیشتربخوانید  آلودگی آب توسط تخلیه زباله از صنایع خمیر کاغذ نیز بدنه های آبی را با ترکیبات آلی محلول (DOCs)، ترکیبات آلی مصنوعی (SOCs) و ذرات معلق آلوده می کند (گوپتا و گوپتا، 2019؛ Ramírez-García و همکاران، 2019). ترکیبات آلی که از طریق مصرف آب به انسان می رسد منجر به مشکلات سلامتی می شود که فوری نیستند اما اثرات طولانی مدت دارند. تخلیه زباله همچنین زندگی آبزیان را مختل می کند (کربلایی و همکاران، 2018؛ گوپتا و همکاران، 2019). انتشار مواد شیمیایی و گازهای مضر مانند دی اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن باعث باران اسیدی می شود زیرا محلول در آب هستند و به طور غیرمستقیم به بدنه های آبی می رسند (گوپتا و شوکلا، 2020). متلی مرکاپتان ها، سولفیدهای هیدروژن و سولفیدهای دی متیل به همراه ترکیبات آلی فرار (VOCs) منجر به آلودگی هوا و آب می شوند (سینگ و چاندرا، 2019؛ پینو کورتس و همکاران، 2020). آزمایشات برای پیشگیری از آلودگی توسط صنایع (با استفاده از عوامل سفید کننده جایگزین)، محیط بانان (با انتشار هنجارها) و همچنین توسط مصرف کنندگان (با بازیافت زباله و استفاده از مخازن ته نشینی) در حال استفاده مداوم است. با این حال، این اقدامات تقاضا برای تخریب ضایعات SOC ها از صنعت کاغذ و خمیر کاغذ را برآورده نمی کند (Zumstein et al., 2018; Liu, 2020). در گزارش‌های اخیر، محققان علاقه خود را به پیشرفت‌های بیوتکنولوژیکی برای تخریب آلاینده‌ها نشان داده‌اند (الوز و صیادی، 2016؛ تریپاتی و همکاران، 2017؛ شارما و همکاران، 2020). این بررسی پیشرفت در روش‌شناسی را از طریق عوامل بیولوژیکی مهندسی شده (عمدتاً باکتری‌ها) پوشش می‌دهد که برای پاکسازی زیستی پایدار SOCs بررسی و پیشنهاد می‌شوند.


میز 1

www.frontiersin.org

جدول 1. انواع SOC از صنعت کاغذ.


SOC ها از زباله های صنعت کاغذ

اکوسیستم آلوده و آسیب دیده توسط فعالیت های انسانی با شدت فزاینده به یک مشکل در درجه اول جهانی تبدیل می شود. SOCها در طبیعت منشأ بیگانه بیوتیک دارند و بنابراین مشکلاتی در تبدیل زیستی وجود دارد (Antizar-Ladislao and Galil, 2004؛ Kumar et al., 2019). به دلیل مقاومت، اثرات اکوتوکسیک بر روی بیوسفر دارد. SOCها را می توان اساساً با ترکیباتی مانند متان، اتیلن، آلیفاتیک و آروماتیک تولید کرد. در میان موارد فوق، بیشتر SOCهای مهم صنعتی از آروماتیک ها به دست می آیند، یعنی اتیل بنزن، زایلن، بنزن و تولوئن (Fang et al., 2018). SOCها بر اساس کاربردهای اولیه آنها عمدتاً مانند حلقوی، غیر حلقوی، آروماتیک یا آلیفاتیک طبقه بندی می شوند. SOCها شامل دسته‌های بزرگی مانند کربن‌های آلی فرار (VOCs) و آلاینده‌های آلی نسبتاً نوظهور (EOCs) هستند. VOC ها عمدتاً حاوی حلال های صنعتی، عوامل بنزین، تری هالومتان ها و غیره هستند، در حالی که EOC ها دارای مواد دارویی، مواد مختل کننده غدد درون ریز، هورمون ها، افزودنی های غذایی، میکروپلاستیک ها و غیره هستند (Lapworth et al., 2012; Postigo and Barceló, 2015). SOCها عمدتاً در تصفیه خانه های فاضلاب وجود دارند. بسیاری از SOC ها از طریق تبدیل عکس یا واکنش های شیمیایی مختلف عبور می کنند و بسیاری از آنها در یک سیستم محیط باز بی اثر می مانند.


در کارخانه کاغذ، SOC ها در طی فرآیند خمیر و کاغذ سازی آزاد می شوند. کلر و مشتقات آن به عنوان هالیدهای آلی قابل جذب (AOX) آزاد و مهار شده اند (Savant et al., 2006)، در حالی که سایر عوامل بیگانه بیگانه (اسیدهای رزینی، لیگنین های کلردار، دیوکسین ها، فنولیک (تانن ها) و فوران ها) از طریق خمیرسازی تولید می شوند. و تولید کاغذبرداشت (چاندرا و همکاران، 2011). از موارد فوق، ترکیبات دی بنزوفوران و دی بنزودیوکسین های پلی کلره فوران ها و دیوکسین ها به طور قابل توجهی در برابر تخریب مقاوم بوده و در طبیعت پایدار هستند (گوپتا و شوکلا، 2020). ترکیبات پلیمری فنلی قطبی (تانن ها) در طول فرآیند پوست کندن مواد خام چوب در فاضلاب آزاد می شوند که 50٪ COD این فاضلاب را ایجاد می کند (چاندرا و همکاران، 2018). مطالعه دیگری نشان داد که دی‌ترپن‌های سه حلقه‌ای (اسیدهای رزینی) طبیعی در طی عملیات خمیر‌سازی آزاد می‌شوند که دارای اسیدهای آبی-فوبیک رقت‌انگیز و سطوح سمیت برای حیوانات آبزی در غلظت هستند. 200-800 میکروگرم در لیتر در فاضلاب (Duan et al., 2020). اسیدهای رزین عمدتاً از فرآیند خمیرسازی حاوی دهیدروآبیتیک اسید، اسید آبئیتیک، اسید پیماریک، اسید ایزوپیماریک، اسید لووپیماریک و اسید نئوآبیتیک تولید می‌شوند (Yadav and Chandra، 2018). از بین تمام اسیدهای رزینی، اسید ایزوپیماریک به عنوان بسیار سمی قابل توجه است. بسیاری از SOCها در طی فرآیند شیمیایی مانند تقویم (پوشش برای صافی کاغذ) در صنعت تولید کاغذ به داخل بدنه آب تخلیه می شوند. نمودار شماتیک فرآیندهای خمیر کاغذ آزاد کننده SOCها در شکل 1 نشان داده شده است. دیوکسین ها و فوران ها نیز هنگام واکنش کلر با برخی از کف زدا و نگهدارنده های چوب مانند پنتاکلروفنل (PCP) در طی فرآیند خمیرسازی، شستشو و سفید کردن خمیر آزاد می شوند (بادار و فاروقی، ). بعلاوه، بیشتر SOCهایی که از فرآیند سفیدکننده خارج می شوند عبارتند از: دیتول اتان، بیس (متیل فنوکسی) اتان، دی ایزو پروپیل نفتالین، ترفنیل، کلرومتیل فنوکسی متیل فنیل اتان و غیره (Singh and Chandra, 20). رنگ های زیادی برای چاپ کاغذ در کارخانه های کاغذسازی استفاده می شود. در نهایت، حدود 200 میلیارد لیتر پساب رنگ بر اساس نوع پارچه و رنگ مصرفی آزاد می شود. بسیاری از محققان گزارش کردند که رنگ‌های آلی مصنوعی مانند رنگ‌های آزو، فتالوسیانین و آنتراکینون به‌عنوان پساب در بدنه آب تخلیه می‌شوند و بیشترین تأثیر سمی را بر محیط‌زیست و همچنین سلامت انسان دارند (Tkaczyk et al., 2020).


شکل 1

www.frontiersin.org

شکل 1. نمودار شماتیک فرآیندهای خمیری که SOC های مختلف را آزاد می کنند.


راه هایی برای جلوگیری از تولید SOCs به عنوان زباله

برای ارزیابی و کاهش اثرات خطرناک و بار SOCهای آزاد شده از صنایع خمیر و کاغذ در محیط زیست، فرآیندهای مختلفی مانند استفاده از فرآیند سفید کردن بدون کلر، استفاده از مواد شیمیایی دوستدار محیط زیست برای خمیرسازی، استفاده از خمیرسازی آنزیمی و سفید کردن به جای آن انجام می شود. از فرآیند خمیرسازی شیمیایی و بلیچینگ استفاده شده است. در این میان، چندین روش پیشرفته و قابل توجه دیگر برای کاهش بار SOCها در فاضلاب اتخاذ شده است که در زیر مورد بحث قرار می گیرد.


بسیاری از محققین بسیاری از روش‌های مهم و مهم زیست‌محیطی را اتخاذ کرده‌اند که به حذف آلاینده‌های آلی از محیط کمک می‌کند، مانند جذب، تجزیه زیستی، راه‌اندازی، هیدرولیز، فتولیز و غیره (علی و همکاران، 2012). اما هنوز نتایج قابل توجهی به دست نیامده است. علاوه بر این، تکنیک‌های جذب مرسوم که با پس تصفیه با استفاده از کربن فعال دانه‌ای (GAC) ادغام شده‌اند، در سطح جهانی برای حذف AOX برای فاضلاب آسیاب خمیر کاغذ مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به گفته عثمان و همکاران. (2013)، تصفیه فاضلاب کارخانه کاغذ GAC مورد استفاده با یک راکتور بیوفیلم ناپیوسته توالی (GACSBBR) قابلیت قابل توجهی در حذف AOX در طولانی ترین زمان نگهداری هیدرولیکی (HRT) دارد (فاروقی و بشیر، 2017). در حال حاضر، محققان نشان داده‌اند که استفاده از جذب بیوچار برای کاهش آلاینده‌های آلی به یک زمینه جالب تحقیقاتی و کانونی تبدیل شده است. بیوچار ساختار متخلخلی دارد و حاوی گروه های عملکردی اکسیژن و مواد معدنی است (Weber and Quicker, 2018). برای از بین بردن رنگ ها، این رنگ ها به انواع مختلف فرآیند درمان می روند (پوزین و موستراگ، 2012). فرآیندهای بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی را می توان بر اساس مراحل تصفیه فاضلاب (تصفیه اولیه، ثانویه و سوم) انجام داد (سامر، 2015). حذف جامدات آلی و معدنی در تصفیه اولیه از طریق ته نشینی، آسیاب کردن و لخته سازی صورت می گیرد. در حالی که در تیمارهای بیولوژیکی (تصفیه ثانویه)، مواد آلی توسط میکروارگانیسم های هوازی یا بی هوازی با استفاده از فرآیندهای اکسیداسیون بیولوژیکی و بیوسنتز استفاده می شود. در تصفیه ثالثه، فاضلاب تحت فرآیندهای مختلف تصفیه مانند فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته، تبادل یونی، جذب و فرآیندهای اسمز معکوس قرار می گیرد. به عنوان مثال، بسیاری از محققان از جاذب نانوکامپوزیت اکسید آهن-بیوچار استخراج شده از لجن کارخانه کاغذ استفاده کردند (Chaukura et al., 2017).


مطالعه دیگری گزارش/بررسی کرد که بیوچار می‌تواند از مقوا (BCPD)، کود خوک (BC-PM) و چوب کاج (BC-PW) برای استفاده در جذب رنگ‌های آلی مصنوعی مختلف در چندین شرایط پیرولیز تهیه شود. به دلیل محتوای خاکستر بالا، BC-PM خواص جذب قابل توجهی را نشان داد (Lonappan et al., 2016). روش‌های جذب در مقایسه با سایر روش‌ها از جمله روش‌هایی هستند که برای حذف رنگ‌ها استفاده می‌شوندds (سریواستاوا و همکاران، 2018). در طی فرآیند تخریب رنگ‌های آلی مصنوعی، سینتیک‌های تغییر شکل‌های مختلفی را تجربه می‌کند. برخی از تغییرات در عوامل سمی تر و برخی از آنها عوامل غیر سمی است. تکنیک‌های پیشرفته مانند تکنیک‌های پخت اکسیژن، پراکسید هیدروژن و تصفیه ازن برای فرآیند سفید کردن خمیر می‌توانند گزینه‌هایی برای پیش تصفیه ضایعات لجن اولیه باشند که به کاهش بار محیطی تولید SOCها کمک می‌کند. بیشتر دو نوع پیش تصفیه شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد، قلیایی و اسیدی. پیش تیمار اسیدی برای همی سلولز ترویج می شود در حالی که پیش تیمار قلیایی برای لیگنوسلولز، که استفاده از محصولات آنها را در دسترس تر می کند (هندریکز و زیمن، 2009). با این حال، بسیاری از روش های اصلاح شده برای فرآیند خمیر و سفید کردن آسیاب خمیر کاغذ استفاده شده است. خمیرسازی زیستی برای فرآیند خمیرسازی با استفاده از آنزیم های دوستدار محیط زیست مناسب است و می تواند تولید SOC ها را در مواد زائد کاهش دهد. برخی از تکنیک های دیگر مانند نوآوری در فرآیند سفید کردن را می توان توسط بسیاری از محققان اتخاذ کرد. این تکنیک‌ها تکنیک‌های سفیدکننده بدون کلر عنصری (ECF) و یک تکنیک سفیدکننده کاملاً بدون کلر (TCF) هستند (گوپتا و همکاران، 2019).

بیشتر

بافته های اساسی

بافت های اصلی عبارتند از: ساده (یا تیغه ای)، توری و ساتن.


انواع بافته ها

انواع بافته ها

انواع بافت.

دایره المعارف بریتانیکا، شرکت

بافت ساده، بافت بدون طرح

بافت ساده یا زبانه‌دار، ساده‌ترین و متداول‌ترین بافت در بین تمام بافت‌ها، تنها به دو دسته نیاز دارد و در هر واحد بافت دارای دو نخ تار و پود است. برای تولید آن، نخ های تار به موازات کشش نگه داشته می شوند در حالی که یک نخ پود متقاطع بر روی و زیر تارهای متناوب در عرض تار شلیک می شود. واحد بافت در انتهای رج دوم تکمیل می شود، زمانی که پود روی تارهای مخالف قرار گرفته و در نتیجه پود قبلی در جای خود قفل می شود.بیشتر بدانید طول پارچه با وارد کردن هر نخ پود بعدی افزایش می یابد. وقتی نخ‌های تار و پود تقریباً از نظر اندازه و مقدار برابر باشند، پارچه تمام‌شده متعادل‌تر و به‌طور بالقوه قوی‌تر از پارچه‌های ساخته شده از همان نوع و تعداد نخ‌های تار و پود در هر بافت پایه دیگری است. بافته‌شده با نخ‌های تار و پود با اندازه‌های مختلف منجر به پارچه‌هایی مانند تافته و پوپلین می‌شود که در آن بسیاری از تارهای ظریف با نخ‌های پود ضخیم به نسبت کمتری در هم آمیخته می‌شوند تا پارچه‌هایی با رج یا دنده‌های متقاطع ایجاد کنند.



اصطلاح زبانه‌های توسعه‌یافته هر بافتی را توصیف می‌کند که در آن دو یا چند تار یا پود یا هر دو به عنوان یک واحد در هم آمیخته می‌شوند. این گروه شامل پارچه هایی با جلوه های سبد و پارچه های دنده ای است که توسط گروه های تار یا پود در هر سوله تشکیل شده است.


بافت ملیله به زبانه‌ای گفته می‌شود که در آن انواع نخ‌های پود رنگی با تار در هم آمیخته می‌شود تا نقش‌هایی را ایجاد کنند. این معمولاً یک بافت نامتعادل است، با پودهایی که به طور کامل تعداد نسبتاً کمی تار را می پوشانند. این پارچه ها محکم و فشرده هستند. اگرچه آنها مسطح هستند و معمولاً به خوبی پوشیده نمی شوند، قرن هاست که برای ساختن لباس ها و لباس های تشریفاتی و تزئینی استفاده می شده است.


بافت تویل


بافت تویل با خطوط مورب متمایز می شود. ساده‌ترین جناغی است که با عبور پود از روی دو نخ تار، سپس زیر یکی، ایجاد می‌شود، این توالی در هر شلیک بعدی تکرار می‌شود (انتخاب)، اما از آن عبور می‌کند، یک تار یا به چپ یا راست. جناغ‌هایی که تارهای بیشتری نسبت به پودهای شناور روی پارچه دارند، روکش تار نامیده می‌شوند. آنهایی که پودهای غالب دارند، رو به پود هستند. زاویه جناغ نیز می تواند متفاوت باشد.



می توان با تغییر تعداد نسبی تارها و پودها در هر تکرار (2:1، 2:3، 3:1، 6:2، و غیره) تیل ها را تغییر داد. با گام برداشتن تکرار در یک جهت؛ با شکستن جهت مورب های تشکیل شده توسط جناغ در فواصل منظم. با معکوس کردن جهت مورب در فواصل منظم برای تشکیل شورون یا لوزی. یا با ترکیب چند تویل یا اصلاح آنها برای ایجاد یک الگو.


پارچه های جناغی بهتر از بافت های ساده با تعداد نخ های یکسان می پوشند زیرا گره ها در هم تنیده کمتری دارند. پارچه‌های جناغی در طول تاریخ در وزن‌ها و بافت‌های بسیاری استفاده شده‌اند، از سرژهای پشمی که در دست‌نوشته‌های فرانسوی قرون وسطایی ذکر شده است تا ملحفه‌های رومیزی پوشک‌دار انگلیسی (نقش الماس)، روتختی‌های طرح‌دار و شال‌های هندی.


بافت ساتن


گرچه بافت های ساتن ظاهراً شبیه بافت های جناغی هستند، اما بافت ساتن دارای مرحله منظم در هر بافت متوالی که مشخصه گره ها است را ندارد. بنابراین، هیچ خط مورب قوی وجود ندارد، و پارچه با سطح صاف، با سطح ناگسستنی ساخته شده از نخ های تار شناور طولانی است. یک ساتن واقعی باید حداقل پنج نخ تار و پود در هر تکرار کامل بافت داشته باشد و بنابراین به حداقل پنج مهار نیاز دارد. بیشتر پارچه‌های ساتن از نخ‌های صاف و کمی پیچ خورده ساخته می‌شوند که اثر نور را افزایش می‌دهند که با اتصالات متقاطع قابل مشاهده است. تعداد محدود پیوندها به بافنده این امکان را می دهد که از تعداد نسبتاً زیادی نخ تار استفاده کند و بنابراین پارچه بافت سنگینی تولید کند که می تواند در چین های صاف و سایه دار مرتب شود. ساتن ها با داشتن شناورهای بلند مستعد سایش ناشی از مالش و گیر کردن هستند و بنابراین عموماً به عنوان پارچه های لوکس در نظر گرفته می شوند.


از جمله انواع بافت ساتن می توان به داماسک و ساتن اشاره کرد که ساتن پودی است. داماس مهمترین نوع بافت ساتن پایه است. داماس کلاسیک پارچه‌ای تک رنگ طرح‌دار با فیگورهایی در ساتن تار و زمینه در بافت ساتن پود است. این الگو به دلیل تفاوت در بازتاب نور بین نواحی تار و پود ایجاد می شود. دماسک های ابریشم احتمالاً از چین سرچشمه گرفته اند و از طریق ایتالیا، مرکز تولید ابریشم اروپایی بین قرن های 13 و 17، به اروپا آمده اند. در این دوره بافندگان بافنده از هلند و بلژیک نیز هنر گلیم بافی کتانی را توسعه دادند. دمشق‌های کتانی تصویری، بر خلاف اکثر دمشق‌های ابریشمی آن زمان، اغلب از یک تکرار بزرگ تشکیل می‌شد که صحنه‌های کتاب مقدس، رویدادهای معاصر یا بازوهای اشراف و پادشاهان را به تصویر می‌کشید.


بافت های پیچیده

بافت‌های پیچیده شامل بافت‌های چند صفحه، پرز، منبت، ژاکارد، دابی و گاز (یا لنو) می‌شود.


چند بافت ساده

پارچه دو بافته برگشت پذیر با بافت ساده چندگانه تولید می شود. در دو لایه بافته می شود که ممکن است کاملاً مستقل باشد

nt، ممکن است در یک یا هر دو طرف به هم متصل شوند، ممکن است در امتداد لبه های یک الگو به هم متصل شوند، یا ممکن است توسط یک پود اتصال جداگانه به هم متصل شوند. اگرچه اغلب از بافت زبانه‌دار روی هر دو سطح استفاده می‌شود، بسته به کاربرد مورد نظر پارچه، می‌توان از هر یک از بافت‌های اصلی استفاده کرد.



از پارچه‌های دو بافته برای لباس استفاده می‌شود، اما اگرچه گرم است، اما معمولاً سنگین بوده و پارچه‌ای ضعیف دارند. آنها اغلب به عنوان روتختی یا دیوارپوش استفاده می شوند. Beiderwand آلمانی قرن 18 نمونه ای از پارچه دو بافته عتیقه است که از دو لایه بافت زبانه ای تشکیل شده است که فقط در امتداد لبه های الگو به هم وصل شده اند. یک الگوی تیره رنگ در یک لایه در برابر زمین رنگ روشن لایه دیگر قرار می گیرد. این الگو به صورت منفی یا پشت پارچه دیده می شود.


پارچه غیر قابل برگشت با دو یا چند مجموعه تار و گاهی پود نیز می تواند تولید شود. این پارچه ها دارای صورت طرح ریزی شده ای هستند و تمام تارها و پودهایی که روی صورت ظاهر نمی شوند به امتداد کشیده می شوند و در سمت عقب به تار متصل می شوند. این طبقه شامل منسوجات مهم تاریخی، مانند پارچه‌های ایرانی اولیه و بیزانسی، و همچنین ملیله‌های بدلی بافته شده با ژاکارد و طیف وسیعی از پارچه‌های برهنگی تقلیدی است.


بافت پرز


بافت های پرز دارای یک پارچه آسیاب شده به اضافه یک سری نخ اضافی هستند که بافته شده یا به زمین گره می خورند و از آن به عنوان انتهای بریده شده یا حلقه بیرون می زند. طیف وسیعی از بافت‌ها در این سیستم صحافی گنجانده شده است، از حوله‌های پرزدار و مخملی تا مخمل‌های ابریشمی و فرش‌های شرقی.



در پارچه های تار پرز توسط مجموعه ای اضافی از نخ های تار تشکیل می شود. برای ایجاد چنین پارچه ای، ابتدا یک مجموعه (ورق) از تارهای زمینی بلند می شود و پود اولین در هم آمیختگی خود را با تار زمین انجام می دهد. در مرحله بعد، تارهای شمع بلند می شوند و یک میله در تمام عرض تار وارد می شود. تارهای زمین باقی مانده برای تشکیل سوله سوم بلند می شوند. پس از آن پود زمین دوباره در سراسر تیراندازی می شود. این دنباله چندین بار تکرار می شود. سپس میله‌ها بیرون می‌روند و انبوهی تار باقی می‌مانند. برای تشکیل مخمل شمع بریده، یک چاقوی در انتهای میله، انحنای شمع را که از آن عبور می‌کند، می‌برد و دو ردیف ریز شمع بریده ایجاد می‌کند. اگرچه این سیستم دارای تغییرات فنی زیادی است، اما همان فرآیند اولیه را می توان برای اکثر بافت های تار-شمع اعمال کرد.



اگر شمع هنگام برداشتن میله بریده نشود، پارچه شمع حلقه ای ایجاد می شود. در بافتن پارچه های پرز، تار زمین تحت کشش است و تار پرز شل می ماند. وقتی پودها را می‌کوبند، نخ‌های شل به حلقه‌هایی در دو طرف پارچه فشار داده می‌شوند.



برای ساخت مخمل ها با ساخت دو پارچه، دو لایه پارچه به طور همزمان رو در رو بافته می شود و نخ های تار پرز بلندی که این دو لایه را به هم متصل می کنند. پس از بافته شدن پارچه، یک چاقو دو لایه را از هم جدا می کند.



جنس مخملی و مخملی از جنس پرزهای پود هستند. نخ های پود دارای شناورهای بلند در بین چنگک های زمین بافته قرار می گیرند. پس از تکمیل پارچه، شناورها به صورت طولی شکاف می‌دهند، بنابراین یک سطح آجدار از توده‌های بریده شده تشکیل می‌دهند. در ساخت مخمل، شناورها بر روی تمام سطح پارچه شکل می گیرند و به طور یکنواخت به تقلید از مخمل برش می شوند.


فرش‌های دست‌بافت شرقی و اسکاندیناویایی روی زمینی بافته می‌شوند و هر ردیف از گره‌ها با پودهایی محکم به هم کوبیده می‌شوند. توده فرش های ظریف شرقی ممکن است حاوی 160 گره در هر اینچ باشد، بنابراین گره های پایه فرش را کاملاً پوشانده است.


منبت بافت


در تمام پارچه‌های این کلاس، طرح‌هایی با قرار دادن نخ‌های تار یا پود در بین تارهای زمینی یا پود ایجاد می‌شود.



پارچه بروکاد دارای الگوی نخ‌های رنگی یا فلزی یا هر دو است که به صورت برجسته در برابر بافت زمین قرار می‌گیرند. بافت زمینی می‌تواند هر بافت پایه‌ای باشد، زیرا طرح براده‌ای صرفاً بین پودهای زمین قرار می‌گیرد و توسط تارهای زمینی بسته می‌شود. تا قبل از پیدایش مکانیسم ژاکارد در اوایل قرن نوزدهم، پارچه‌های براق توسط بافنده‌هایی بافته می‌شد که بافت‌های طرح‌دار را با دست وارد می‌کردند. این نخ‌های پود بر روی شاتل‌های کوچکی که در عرض هر تکرار الگو حرکت می‌کردند پیچیده می‌شدند و برای هر رنگ در تکرار از یک شاتل جداگانه استفاده می‌شد. عموماً این پودهای اضافی فقط در ناحیه ای که نقش در آن قرار داشت یافت می شد و معمولاً شناورهای بلندی را در سمت عقب پارچه تشکیل می داد.


یک فرآیند مکانیکی که دقیقاً مطابق با برکدینگ دستی است، چرخشی نامیده می‌شود، سیستمی برای پیکربندی پارچه‌ها با استفاده از شاتل‌های الگوی کنترل شده مکانیکی. ارقام، که بین میخ های پود زمینی قرار می گیرند، با تار در هم می آمیزند. سیستم لپت پارچه‌های شکلی شبیه پارچه‌هایی تولید می‌کند که با شکل‌دهی چرخشی ساخته می‌شوند، اما نخ‌های الگو دارای تارهای اضافی (به جای پود) هستند که از تیرهای تار مجزا وارد بازی می‌شوند. لپت‌بافی عموماً محدود به نخ‌های طرح‌دار درشت است و می‌توان آن را با درهم‌آمیزی با پود به جای نخ‌های تار از چرخان متمایز کرد.


بافت ژاکارد

بافت ژاکارد، که برای ساختن پارچه‌های شکل‌دار سراسری مانند کلم برواد، ملیله و گلاب استفاده می‌شود، بر روی دستگاه بافندگی بافته می‌شود که دارای چسب ژاکاردی است.تاب های فردی را کنترل کنید. پارچه های این نوع به دلیل زمان و مهارت در ساخت کارت های ژاکارد، آماده سازی بافندگی برای تولید الگوی جدید و کندی کار بافت پرهزینه هستند. بافت ژاکارد معمولاً دو یا چند بافت پایه را با هم ترکیب می‌کند و از بافت‌های مختلف برای طرح و زمینه استفاده می‌شود.


دابی می بافد

پارچه‌های دابی نیز پارچه‌های فیگور را تولید می‌کنند. آن‌ها بر روی دستگاه‌های بافندگی با ضمیمه‌های دوبی ساخته می‌شوند، با نوارهای باریک چوبی به جای کارت‌های ژاکارد. بافت‌های دوبی به شکل‌های هندسی ساده و کوچک، با طرح‌های مکرر تکرار می‌شوند، و تولید آن نسبتاً ارزان است.


گز یا لنو بافت

گز بافی یک بافت باز است که از پیچاندن تارهای مجاور به یکدیگر ایجاد می شود. معمولاً با فرآیند بافتن لنو یا دوپ ساخته می‌شود که در آن از یک ضماد دوپ، یک سوزن نازک شبیه سنجاق سر که به دو هیلد متصل است، استفاده می‌شود و نخ‌های تار مجاور هم از یکدیگر عبور می‌کنند. از آنجایی که تارهای متقاطع هر پود را محکم در جای خود قفل می کنند، اغلب از پارچه های گازی برای پارچه های شفاف ساخته شده از نخ های نرم و صاف استفاده می شود. گرچه گز بافی، با تنوعات فراوان، با تولید مدرن سازگار شده است، اما این یک تکنیک قدیمی است.


پارچه های بافتنی

پارچه های بافتنی با به هم پیوستن یک سری حلقه های ساخته شده از یک یا چند نخ ساخته می شوند که هر ردیف از حلقه ها در ردیف قبل قرار می گیرد. حلقه‌هایی که در طول اجرا می‌شوند ویل نامیده می‌شوند و حلقه‌هایی که به صورت متقاطع اجرا می‌شوند کورس هستند. بافندگی دست احتمالاً در حدود 1000 سال قبل از میلاد در میان عشایر صحرای عربستان سرچشمه گرفته و از مصر به اسپانیا، فرانسه و ایتالیا گسترش یافته است. اصناف بافندگی در اواخر قرون وسطی در پاریس و فلورانس تأسیس شدند. اتریش و آلمان پارچه‌های کابلی و گره‌دار به‌شدت تولید می‌کردند که با طرح‌های رنگی روشن گلدوزی شده بودند. در هلند، الگوهای طبیعت گرایانه روی پارچه با دوخت جوراب ساق بلند معکوس کار می شد و چندین بافنده هلندی به دانمارک رفتند تا به زنان دانمارکی مهارت های هلندی را آموزش دهند. صنعت بافندگی دستی با اختراع دستگاه بافندگی قاب در سال 1589 اهمیت کمتری یافت، اگرچه تولید نخ برای بافندگی دستی تا به امروز یکی از شاخه‌های مهم صنعت نساجی باقی مانده است.



دستگاه بافندگی قاب اجازه تولید یک ردیف کامل از حلقه ها را در یک زمان می داد. صنعت بافندگی مدرن با ماشین آلات بسیار پیشرفته خود از این دستگاه ساده رشد کرده است.


پارچه‌های بافتنی قبلاً بر حسب تعداد دوره‌ها و ولز در واحد طول و وزن پارچه در واحد سطح توصیف می‌شدند. با این حال، این سیستم محدود است و تغییری در استفاده از ابعاد و پیکربندی حلقه تک وجود دارد، واحد تکراری که مشخصه‌های پارچه مانند مساحت، کیفیت بافندگی و وزن را تعیین می‌کند. طول نخی که در یک حلقه یا بخیه بافته می‌شود، طول دوخت نامیده می‌شود و در ساختار بافتنی ساده این به طول در هر اینچ، ولز در اینچ و تراکم بخیه مربوط می‌شود. دو حالت تعادل اساسی برای پارچه‌های بافتنی عبارتند از حالت خشک-آرامش که با اجازه دادن به پارچه آزادانه در هوا شل می‌شود، و حالت مرطوب-آرامش که پس از شل شدن استاتیک پارچه در آب و سپس خشک شدن به دست می‌آید.


ماشین های بافندگی


سوزن عنصر اصلی تمام ماشین های بافندگی است. دو نوع سوزن اصلی عبارتند از سوزن فنری "ریشدار" که در حدود سال 1589 اختراع شد و سوزن معمولی که در سال 1847 اختراع شد.



سوزن ریشدار، ساخته شده از سیم نازک، دارای یک انتهای خمیده است که یک دسته عملیاتی را تشکیل می دهد. سر دیگر بیرون کشیده شده و خم شده است و یک قلاب بلند و انعطاف پذیر شبیه به ریش را تشکیل می دهد. یک شیار صاف یا چشمی در ساقه یا ساقه سوزن درست پشت نوک آن بریده می شود. در استفاده از این سوزن به دو واحد دیگر نیاز دارد، یک سینک برای تشکیل یک حلقه و یک فشار دهنده برای بستن ریش سوزنی، که به حلقه اجازه می دهد تا زمانی که یک بخیه جدید ایجاد می شود، از روی ریش عبور کند. سوزن های ریشو را می توان از سیم بسیار ریز تهیه کرد و برای تولید پارچه های ظریف استفاده می شود.


سوزن چفت از یک قلاب خمیده، یک ضامن یا لیوان تشکیل شده است که روی یک پرچ درست در زیر قلاب و ساقه یا قنداق می چرخد. گاهی اوقات به آن سوزن خود عمل کننده نیز می گویند زیرا نیازی به پرس نیست. قلاب با فشار یک حلقه کامل روی چفت بسته می شود که روی شفت بالا می رود. سوزن ها از نظر ضخامت، گیج و طول بسیار متفاوت هستند و انواع مناسب باید برای اهداف خاص انتخاب شوند. به عنوان مثال از سوزن گیج 4 برای ژاکت های سنگین استفاده می شود، اما برای جوراب بافی های ظریف سوزن گیج 80 مورد نیاز است.


بافتنی پود

نوع دوختی که در بافتنی بافتنی استفاده می شود، هم بر ظاهر و هم بر خواص پارچه کشباف تأثیر می گذارد. بخیه های اصلی ساده یا ژرسه هستند. دنده؛ و خرخر کردن. در دوخت ساده، هر حلقه از طریق دیگران به همان سمت پارچه کشیده می شود. در کوک دنده، حلقه هایی از یک مسیر به دو طرف پارچه کشیده می شود. تار از دو دسته سوزن تشکیل شده است که در مقابل یکدیگر چیده شده اند و با نخ یکسان تغذیه می شوند و هر سوزن در یک دایره موقعیتی را بین همتایان خود در حلقه دیگر می گیرد.er در یک دنده 2:2، دو سوزن در یک ست به طور متناوب با دو سوزن دیگر. ساختار اینترلاک گونه‌ای از شکل دنده‌ای است که در آن دو نخ به طور متناوب توسط سوزن‌های مخالف بافته می‌شوند تا در هم قفل شدن اتفاق بیفتد. در دوخت خرچنگ، حلقه ها به طرف مقابل پارچه کشیده می شود که در هر دو طرف ظاهری مانند پشت یک پارچه دوخت ساده دارد. مکانیسم‌های ژاکارد را می‌توان به ماشین‌های بافندگی وصل کرد، به طوری که می‌توان سوزن‌های جداگانه را برای هر دوره یا برای هر دو دوره کنترل کرد و الگوهای پیچیده را می‌توان بافت. برای ایجاد یک تاک stitch، یک حلقه تکمیل شده از برخی از سوزن ها در هر دوره تخلیه نمی شود و حلقه های جمع شده روی این سوزن ها بعداً با هم تخلیه می شوند. دوخت بافته شده با وارد کردن دو نخ به یک قلاب انجام می شود، به طوری که یک نخ در یک طرف پارچه و دیگری در طرف مقابل ظاهر می شود. یک بخیه شناور با عدم وجود حلقه‌های درون حلقه‌ای روی یک سری سوزن ایجاد می‌شود تا نخ روی چند حلقه در هر دوره شناور شود.



ماشین های بافندگی می توانند صاف یا دایره ای باشند. دستگاه های تخت سوزن های خود را در یک صفحه تخت یا تخت سوزنی یا در دو تخت در زوایای قائم به یکدیگر و هر کدام با زاویه 45 درجه نسبت به افقی نصب می کنند. پارچه بافتنی از فضای بین لبه های بالایی صفحات به نام گلو به سمت پایین عبور می کند. در فرآیند بافندگی، سوزن ها توسط بادامک های متصل به کالسکه با یک راهنمای نخ، که در طول دستگاه حرکت می کند، به سمت بالا و پایین هل داده می شوند. عرض پارچه را می‌توان با افزایش یا کاهش تعداد سوزن‌های فعال تغییر داد و امکان تولید پارچه‌های شکل‌دار را فراهم کرد که وقتی به هم دوخته می‌شوند، لباس‌های کاملا مد می‌سازند. اگرچه ماشین‌های تخت مسطح برای کار با دست مناسب هستند، اما در مصارف تجاری قدرت رانده می‌شوند و با انتخاب رنگ، نوع دوخت، طراحی بادامک و دستگاه ژاکارد، تنوع تقریباً نامحدودی امکان‌پذیر است. قاب پنبه‌ای که برای بافتن کالاهای ظریف و کاملا مد طراحی شده است، به گونه‌ای طراحی شده است که برای جابجایی بهتر اقلامی مانند جوراب بافی و ژاکت‌ها طراحی شده است، با دستگاه‌های باریک و پهن‌کننده خودکار تعبیه شده است.



سوزن‌های دایره‌ای دستگاه در شیارهای بریده شده در دیواره استوانه حمل می‌شوند که ممکن است به قطر 1 سانتی‌متر (0.4 اینچ) و به بزرگی 1.5 متر (5 فوت) باشد. برخی از ماشین های دایره ای دارای دو مجموعه سوزن هستند که در استوانه های متحدالمرکز حمل می شوند، به طوری که سوزن ها به هم متصل می شوند. در طول عملیات بافندگی، ته سوزن‌ها از طریق مسیرهای بادامک حرکت می‌کنند، سوزن‌ها برای برداشتن نخ به بالا و پایین می‌لغزند، یک حلقه جدید تشکیل می‌دهند و حلقه‌ای که قبلاً تشکیل شده را بیرون می‌اندازند. در کمترین پیچیدگی این ماشین ها، نخ از یک بسته تامین می شود که هر سوزن در هر دور سیلندر یک بار نخ را جمع می کند. ماشین‌های مدرن ممکن است 100 فیدر داشته باشند که به هر سوزن اجازه می‌دهد 100 نخ را در هر دور ببرد. هر دو سوزن چفت و فنر استفاده می شود که اولی رایج تر است. ماشین‌های مدرن، بزرگ، دایره‌ای، ساده یا جرسی با ۹۰ تا ۱۰۰ فیدر اغلب برای تولید پارچه‌های با وزن متوسط ​​استفاده می‌شوند. واحدهای تیغه‌مانند کوچک یا سینک‌ها بین هر دو سوزن قرار می‌گیرند تا پارچه تکمیل‌شده را درگیر کرده و نگه‌دارند و از بالا رفتن آن با سوزن‌ها در حین بلند شدن برای ایجاد بخیه‌های جدید جلوگیری می‌کنند. ماشین‌ها ممکن است با چرخ‌های الگوی کنترل کننده عمل سوزن برای تولید بخیه‌های تاک و شناور نصب شوند، و همچنین ممکن است مکانیزم ژاکارد به آن متصل شود. حرکات استاپ برای متوقف کردن دستگاه در هنگام شکستن نخ ضروری است. از آنجا که کشش نخ بر یکنواختی پارچه تأثیر می گذارد، کنترل کننده های کشش مختلفی ابداع شده است. یک روش جایگزین، خوراک مثبت، که مقادیر دقیق اندازه‌گیری شده نخ را وارد دستگاه می‌کند، اکنون رضایت‌بخش‌تر در نظر گرفته می‌شود.

منبع

چگونه گیاه پنبه به لباس تبدیل می شود؟

پنبه یکی از همه کاره ترین محصولات در جهان است زیرا الیاف نرم آن را می توان به طیف گسترده ای از محصولات مفید تبدیل کرد. این گیاه در نواحی خشک نواحی استوایی و نیمه گرمسیری آفریقا، آسیا، استرالیا و آمریکا رشد می کند چاپ تی شرت و در سرتاسر جهان برای ساخت لباس، اثاثیه منزل و بسیاری موارد دیگر که هر روز استفاده می کنیم، استفاده می شود. سودمندی آن هزاران سال است که شناخته شده است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مردم در آسیا و آمریکای جنوبی از 3000 سال قبل از میلاد مسیح شروع به کشت محصولات پنبه کردند.


الیاف طبیعی و کرکی گیاه پنبه به تنهایی قوی نیستند، بنابراین باید چندین مرحله را طی کنند تا به پارچه پنبه ای سفت تبدیل شوند. ابتدا گیاه پنبه باید برداشت شود که قبلاً با دست انجام می شد اما اکنون با ماشین آلات بسیار سریعتر و آسان تر ساخته می شود. دروگرهای استریپر از غلتک ها یا برس های مکانیکی برای خارج کردن کل سر که غوزه نامیده می شود از گیاه استفاده می کنند، در حالی که جمع کننده های دوک از دوک های خاردار گردان برای بیرون کشیدن الیاف از غوزه استفاده می کنند.


در مرحله بعد، تک تک الیاف پنبه را باید از دانه‌های گیاه جدا کرده و به نخ‌های محکمی بچرخانند که می‌توان آن را بافته یا به پارچه تبدیل کرد. پارچه پنبه ای به ویژه برای تولید لباس کاربردی است زیرا بادوام است، به راحتی قابل شستشو و پوشیدن آن راحت است زیرا رطوبت را به سرعت جذب و آزاد می کند.


از مزرعه تا پارچه

مراحل تولید تی شرت نخی شما


1. برداشت


الیاف داخل غوزه های پنبه توسط دروگرهای مکانیکی از گیاه جدا می شوند.


2. پاک کردن کلیک 


پس از برداشت، پنبه خشک می شود و سپس الیاف با استفاده از پنبه پاکن از دانه ها جدا می شود.


3. عدل های فیبر


الیاف پنبه به عدل هایی با وزن تقریبی 225 کیلوگرم قبل از تحویل به کارخانه نساجی فشرده می شود.


4. چرخیدن


رشته‌های منفرد الیاف پنبه‌ای که برش نامیده می‌شوند، برای ایجاد نخ پنبه‌ای ضخیم‌تر به یکدیگر محکم می‌پیچند.


5. بافندگی یا بافندگی


نخ با در هم تنیدن رشته ها بر روی ماشین بافندگی بافته می شود یا با رشته های حلقه ای به هم پیوسته با استفاده از سوزن بافتنی می شود.


6. رنگرزی


پارچه از یک محلول رنگ داغ عبور داده می شود و سپس از طریق غلتک ها فشرده می شود تا مایع اضافی از آن خارج شود.


7. برش و دوخت


تکه های پارچه تمام شده بریده شده و به هم دوخته می شوند تا لباس و سایر محصولات نساجی ایجاد شود.


8. آماده برای مشتری


محصولات نهایی آماده فروش به خرده فروشان و خرید توسط عموم است.

منبع

5 راه برای شاد نگه داشتن استعداد، سالم و درگیر در طول استعفای بزرگ

"استعفای بزرگ" هنوز به پایان نرسیده است، زیرا کارمندان همچنان به تعداد بی سابقه ای شغل خود را ترک می کنند. تقریباً یک نفر از هر 4 کارگر ایالات متحده شغل خود را در سال 2021 ترک کردند که 4.5 میلیون نفر تنها در ماه نوامبر شغل خود را ترک کردند - مهاجرت دسته جمعی ناشی از همه گیری کووید-19 و با تغییر فزاینده انتظارات در محل کار ادامه یافت.


نمای بالای تیم طراحی در حال برگزاری جلسه پروژه در دفتر

GETTY

تأثیر آن بر تجارت قابل توجه است: گردش مالی داوطلبانه گران و مخرب است، بیشتر بخوانید به ویژه برای سازمان هایی که بهترین متفکران و حل کننده های مشکل خود را از دست می دهند. این بر روابط مشتری تأثیر می گذارد و به روحیه تیم آسیب می رساند. همچنین هزینه های استخدام و آموزش کارکنان جدید را که تخمین زده می شود از نصف تا دو برابر حقوق سالانه یک کارمند متغیر است، به کارفرمایان تحمیل می کند.


پرداخت به گردش مالی کمک می کند

همه‌گیری باعث شده است که بسیاری از کارگران به آنچه از شغل و کارفرمای خود نیاز دارند فکر کنند. پرداخت بهتر، موضوعی که مدتی است مطرح شده است، به وضوح در صدر فهرست قرار دارد. در طی چندین سال گذشته، در نظرسنجی سالانه Deloitte Millennial and Gen Z، Millennials و Gen Zs نشان داده‌اند که نارضایتی از دستمزد مهمترین دلیلی است که بسیاری از کارفرمایان خود را ترک می‌کنند. و امروز، بازار کار فشرده که به دلیل همه‌گیری تشدید شده است، به کارگران اهرم بیشتری می‌دهد که از آن برای تقاضای دستمزدهای بالاتر و مزایای بهتر استفاده می‌کنند.


تقاضا برای دستمزد بیشتر تعجب آور نیست زیرا در 40 سال گذشته شاهد افزایش نابرابری دستمزدها و رشد آهسته و نابرابر دستمزد ساعتی برای اکثریت قریب به اتفاق کارگران ایالات متحده بوده است. بسیاری احساس می کنند کارفرمایان به اندازه کافی ثروتی را که کارمندان در خلق آن کمک می کنند به اشتراک نمی گذارند و توانایی آنها برای بهبود زندگی شان را مختل می کند – که این بر خلاف باور آنها است که کسب و کار مسئولیت پیشبرد تحرک اجتماعی و ایجاد تغییرات اجتماعی را بر عهده دارد.


بنابراین تعجب آور نیست که در آخرین نظرسنجی Deloitte Millennial and Gen Z، درصد پاسخ دهندگانی که معتقدند مشاغل تأثیر مثبتی بر جامعه دارند برای اولین بار به زیر 50 درصد رسید. حرص و آز شرکت و دستمزد بیش از حد برای مدیران ارشد در مقابل کارمندان متوسط، مهمترین دلیلی بود که پاسخ دهندگان پشت نظر منفی خود در مورد تجارت ذکر کردند.


پول تنها بخشی از معادله است

فراتر از غرامت، مردم می خواهند برای سازمان هایی کار کنند که در آن فرصت های مستمری برای یادگیری و پیشرفت شغلی دارند. جایی که آنها توانایی ایجاد تأثیرات مثبت در جهان را دارند. جایی که انعطاف پذیری و تعادل مثبت کار/زندگی دارند. میشل پارملی، معاون مدیر عامل و مدیر ارشد مردم و هدف جهانی دیلویت، توضیح می‌دهد که در آن همه افراد در یک محیط کاری متنوع و فراگیر ارزش و احترام دارند.


Parmelee برای کمک به شرکت‌ها در جذب و حفظ افراد در طول استعفای بزرگ و انطباق با تغییر فرهنگی طولانی‌مدت در انتظارات کارگران، پنج نکته زیر را ارائه می‌کند.


1) فراتر از پرداخت پایه به کل پاداش ها نگاه کنید


درک اولویت های کارکنان و هماهنگ کردن مزایا و پاداش ها بر این اساس بسیار مهم است. حقوق رقابتی مهم است، اما غرامت فراتر از حقوق پایه را شامل می شود. به عنوان مثال، فرصت‌های یادگیری و توسعه قوی که کارمند را قادر می‌سازد مهارت‌های جدیدی را برای پیشرفت حرفه‌ای، مربیگری و مربیگری عملکرد در زمان واقعی، و مسیری روشن برای رشد شغلی و ارتقاء شغلی به دست آورد، ممکن است به همان اندازه برای دستمزدی که فرد دریافت می‌کند مهم باشد. به طور مشابه، کمک های شرکتی برای دورکاری، مراقبت از کودک/سالمند، و خدمات رفاهی برای جذب و حفظ استعدادهای برتر بسیار ارزشمند و حیاتی هستند.


هنگامی که صحبت از استراتژی های جبران خسارت می شود، سازمان ها باید بر انصاف، برابری و مجموع تجربه پاداش تمرکز کنند. سازمان‌ها نمی‌توانند وفاداری را بخرند، اما اگر غرامت را اشتباه دریافت کنند، پیامی واضح و منفی ارسال می‌کند.


2) با هم تأثیر بگذارید


تحقیقات Deloitte نشان می دهد که مردم معتقدند تجارت باید هدفی فراتر از سود داشته باشد و نقش مهمی در رسیدگی به چالش های اجتماعی مانند تغییرات آب و هوا و نابرابری ثروت ایفا کند. هزاره ها و ژنرال Z ها، به ویژه، انرژی خود را به سمت اقدامات معنادار هدایت می کنند - مشارکت سیاسی را افزایش می دهند، هزینه ها و انتخاب های شغلی را با ارزش های خود همسو می کنند و باعث ایجاد تغییر در مسائل اجتماعی می شوند که برای آنها مهم است. آنها می خواهند برای سازمان هایی کار کنند که آنها را توانمند می کند و آنها را قادر می سازد تا نقش های فعالی در جامعه ایفا کنند. پارملی می‌گوید: «سازمان‌ها باید اهداف خود را روشن کنند و باید برنامه‌های ملموسی را اجرا کنند که افرادشان را قادر می‌سازد درگیر شوند و تعهدات هدفشان را به وضوح پیش ببرند».


3) نشان دادن اعتماد


اعتماد پایه و اساس هر رابطه معناداری است، به ویژه بین یک کارفرما و افرادش. از آنجایی که بعید است که ما به طور کامل به روشی که قبل از همه‌گیری کار می‌کردیم برگردیم، این یک عنصر حیاتی در ارائه تجربه‌ای از پشت به دفتر است که نیازهای مردم را برآورده می‌کند. برای حفظ استعدادهای با عملکرد برتر، سازمان‌ها باید استراتژی‌های کاری ترکیبی را توسعه دهند که به کارمندان برای انتخاب مکان و نحوه کار اعتماد کنند. یک قطعه بزرگ از گرفتناستراتژی‌های کاری ترکیبی درست یافتن راهی برای ارائه انعطاف‌پذیری و همچنین ایجاد یک فرهنگ فراگیر در محل کار است که ارتباطات شخصی را تقویت می‌کند و فرصت‌های شبکه‌سازی و توسعه را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند.


4) بهزیستی را در اولویت قرار دهید


این بیماری همه گیر، گفتگوها در مورد سلامت روان را در خط مقدم بسیاری از برنامه های شرکت ها قرار داد. علاوه بر نگرانی در مورد سلامت جسمانی، بسیاری از مردم با ترس و استرس مربوط به سلامت شخصی خود و عزیزانشان دست و پنجه نرم می کردند و در عین حال با فشارهای مالی و خانوادگی اضافی نیز دست و پنجه نرم می کردند.


در آینده، کسب و کارها باید سلامت جسمی و روانی را در اولویت قرار دهند. بی‌اعتنایی به مسائل مربوط به سلامت روان در محیط کار بیش از هر زمان دیگری مهم است. این به معنای ایجاد فرهنگی است که در آن صحبت کردن آشکار یا عقب نشینی از کار برای تمرکز بر سلامت روان اشکالی ندارد. همچنین به معنای ایجاد تعادل بهتر بین کار و زندگی است که در آن افراد زمان و فضای مورد نیاز برای زندگی شخصی خود را داشته باشند. سازمان‌ها می‌توانند این کار را با تمرکز بر ابتکارات مختلف، مانند برنامه‌های آموزشی و مزایای مربوط به سلامت روان، روزهای قطع ارتباط منظم، روزهای کاری بدون جلسه، یا حتی برنامه‌های کاری فشرده یا هفته‌های کاری کوتاه‌تر انجام دهند.


5) الگوی فرهنگ احترام و شمول


تحقیقات نشان می دهد که سازمان هایی که متنوع و فراگیر هستند از نظر مالی موفق تر هستند. این منطقی است زیرا سازمان‌هایی که محیط‌هایی را ایجاد می‌کنند که در آن افراد احساس احترام و ارزش می‌کنند و مشارکت‌هایشان مهم است، کارکنان مولدتر و شادتری دارند. دادن حس تعلق به افراد در نهایت باعث وفاداری می شود و حفظ را افزایش می دهد. برای پرورش محیط‌های متنوع و فراگیر، سازمان‌ها می‌توانند بر آموزش تنوع و شمول برای افراد و رهبری خود تمرکز کنند، اهداف تنوع را تعیین کنند و برنامه‌هایی را اجرا کنند که در هر مرحله از چرخه زندگی حرفه‌ای به آن اهداف می‌رسند.


پارملی می‌گوید: «برای کارفرمایان مهم است که نه تنها این اقدامات را انجام دهند، بلکه نحوه عملکردشان را در مورد تجربه استعدادشان بسنجند و اقدامات خود را بر اساس نتایج تنظیم کنند.» در نهایت، برای جذب و حفظ استعدادهای با عملکرد برتر، سازمان‌ها باید تلاش کنند تا اطمینان حاصل کنند که افراد با یکدیگر، کارشان و هدف سازمانشان مرتبط هستند. اگر راهی برای اندازه‌گیری آن ندارید، می‌توانید بهترین افراد خود را در مقابل کارفرمایان از دست بدهید.

چاپ هودی