لبنیات

فواید

لبنیات

فواید

بازی های ویدیویی چگونه بر مغز تاثیر می گذارند

بازی‌های ویدیویی به وضوح یک نوع سرگرمی محبوب است، به طوری که بازی‌بازان مجموعاً 3 میلیارد ساعت در هفته را جلوی نمایشگر خود می‌گذرانند. به دلیل استفاده گسترده از آنها، دانشمندان در مورد چگونگی تأثیر بازی های ویدیویی بر مغز و رفتار تحقیق کرده اند. تیشرت گیمری بیشتر بخوانید تیشرت گیمر آیا این تاثیرات مثبت است یا منفی؟ ما شواهد را بررسی می کنیم.


تحقیقات فزاینده ای بر روی تأثیر بازی های ویدیویی بر مغز متمرکز شده است.

در یک نگاه، بیش از 150 میلیون نفر در ایالات متحده به طور منظم یا حداقل 3 ساعت در هفته بازی های ویدیویی انجام می دهند. میانگین گیمرهای آمریکایی یک بزرگسال 35 ساله است که 72 درصد از گیمرهای 18 ساله یا بالاتر دارند. برای استفاده کودکان از بازی های ویدیویی، اکثر والدین – ۷۱ درصد – نشان می دهند که بازی های ویدیویی تأثیر مثبتی بر زندگی فرزندشان دارد.


فروش بازی های ویدیویی همچنان سال به سال افزایش می یابد. در سال 2016، صنعت بازی های ویدیویی بیش از 24.5 میلیارد بازی فروخت که در مقایسه با 23.2 میلیارد در سال 2015 و 21.4 میلیارد بازی در سال 2014 افزایش یافته است.


سه بازی ویدیویی پرفروش سال 2016 عبارتند از: Call of Duty: Infinite Warfare، Battlefield 1، و Grand Theft Auto V. این بازی ها در ژانرهای تیراندازی اول شخص یا اکشن ماجراجویی قرار می گیرند - دو ژانر برتر با 27.5 بازی. درصد و 22.5 درصد فروش به ترتیب. ژانرهای تیراندازی اول شخص و اکشن اغلب متهم به تحریک پرخاشگری و ایجاد خشونت و اعتیاد هستند.


دهه‌ها تحقیق در مورد بازی‌های ویدیویی و خشونت نتوانسته است بین دانشمندان به توافق برسد. game دانشمندان نتوانسته‌اند ارتباط علی بین بازی‌های ویدیویی و اعمال خشونت‌آمیز در دنیای واقعی پیدا کنند.


بازی های ویدیویی و تغییرات مغزی

با این حال، شواهد رو به رشدی نشان می‌دهد که بازی‌های ویدیویی می‌توانند بر مغز تأثیر بگذارند و علاوه بر این، تغییراتی در بسیاری از مناطق مغز ایجاد کنند.


معتادان به بازی تغییرات عملکردی و ساختاری در سیستم پاداش عصبی دارند.

دانشمندان اخیراً نتایج 116 مطالعه علمی را جمع‌آوری و خلاصه کرده‌اند تا مشخص کنند بازی‌های ویدیویی چگونه می‌توانند بر مغز و رفتار ما تأثیر بگذارند. یافته های بررسی آنها در Frontiers in Human Neuroscience منتشر شد.


«بازی‌ها گاهی ستایش می‌شوند یا اهریمنی می‌شوند، اغلب بدون اینکه داده‌های واقعی پشتیبان آن ادعاها باشد. علاوه بر این، بازی یک فعالیت محبوب است، بنابراین به نظر می رسد همه نظرات قوی در مورد این موضوع دارند.


با نگاهی به تمام تحقیقات تا به امروز، Palaus و تیم هدف خود را بررسی کردند که آیا روندهایی در رابطه با تأثیر بازی های ویدیویی بر ساختار و فعالیت مغز ظاهر شده است یا خیر. در مجموع 22 مطالعه بررسی شده تغییرات ساختاری در مغز را بررسی کردند و 100 مطالعه تغییرات در عملکرد و رفتار مغز را تجزیه و تحلیل کردند.


نتایج مطالعات نشان می دهد که انجام بازی های ویدیویی نه تنها عملکرد مغز ما را تغییر می دهد بلکه ساختار آن را نیز تغییر می دهد.


به عنوان مثال، استفاده از بازی های ویدئویی بر توجه تاثیر می گذارد. مطالعات موجود در این بررسی نشان می‌دهد که بازیکنان بازی‌های ویدیویی در چندین نوع توجه، از جمله توجه پایدار و توجه انتخابی، پیشرفت‌هایی را نشان می‌دهند. علاوه بر این، مناطقی از مغز که در توجه نقش دارند، در گیمرها در مقایسه با غیربازی‌کنندگان کارآمدتر هستند و برای متمرکز ماندن روی کارهای سخت، به فعالیت کمتری نیاز دارند.


شواهد همچنین نشان می‌دهند که انجام بازی‌های ویدیویی اندازه و شایستگی بخش‌هایی از مغز را که مسئول مهارت‌های فضایی بینایی هستند، افزایش می‌دهد - توانایی فرد برای شناسایی روابط بصری و فضایی بین اشیا. در گیمرهای طولانی مدت و افرادی که داوطلبانه برنامه آموزشی بازی های ویدیویی را دنبال کرده بودند، هیپوکامپ سمت راست بزرگ شد.


محققان کشف کرده‌اند که بازی‌های ویدیویی می‌توانند اعتیادآور باشند - پدیده‌ای که به عنوان "اختلال بازی اینترنتی" شناخته می‌شود.


در معتادان به بازی، تغییرات عملکردی و ساختاری در سیستم پاداش عصبی - گروهی از ساختارهای مرتبط با احساس لذت، یادگیری و انگیزه وجود دارد. قرار دادن معتادان به بازی‌های ویدیویی در معرض نشانه‌های مرتبط با بازی که باعث هوس می‌شوند، و نظارت بر پاسخ‌های مغزی آنها، این تغییرات را برجسته کرد - تغییراتی که در سایر اختلالات اعتیادآور نیز دیده می‌شود.


پالاوس می‌گوید: «ما بر نحوه واکنش مغز به قرار گرفتن در معرض بازی‌های ویدیویی تمرکز کردیم، اما این اثرات همیشه به تغییرات زندگی واقعی ترجمه نمی‌شوند. تحقیقات در مورد تأثیرات بازی های ویدیویی هنوز در مراحل ابتدایی خود است و دانشمندان هنوز در حال بررسی دقیق این موضوع هستند که چه جنبه هایی از بازی بر روی مناطق مغز و چگونه تأثیر می گذارد.


Palaus ادامه می‌دهد: «احتمالاً بازی‌های ویدیویی هم جنبه‌های مثبت (در مورد توجه، مهارت‌های بصری و حرکتی) و هم جنبه‌های منفی (خطر اعتیاد) دارند، و ضروری است که این پیچیدگی را بپذیریم.



آیا بازی های آموزشی مغز مفید هستند؟

تیمی از محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا اعلام کرده‌اند که مردم باید نسبت به تبلیغاتی که باعث افزایش عملکرد مغز ناشی از بازی‌های تمرین مغز می‌شود، شک داشته باشند. گفته اند علم این ادعاها را تایید نمی کند.


انجام بازی های آموزشی مغز توانایی های شناختی را در افراد مسن بهبود نمی بخشد.

«یافته‌های ما و مطالعات قبلی تأیید می‌کند که شواهد بسیار کمی از این نوع بازی‌ها وجود داردوالی بوت، دانشیار روان‌شناسی، متخصص زوال شناختی مرتبط با افزایش سن، می‌گوید: es می‌تواند زندگی شما را به شیوه‌ای معنادار بهبود بخشد.


مردم به طور فزاینده ای تحت تأثیر این تصور هستند که برنامه های آموزشی مغز از آنها در برابر از دست دادن حافظه یا اختلالات شناختی محافظت می کند.


محققان آزمایش کردند که آیا انجام بازی‌های تمرینی مغز باعث افزایش حافظه کاری بازیکنان و در نتیجه بهبود سایر توانایی‌های شناختی از جمله استدلال، حافظه و سرعت پردازش می‌شود یا خیر. با این حال، این مورد نبود.


نیل چارنس، استاد روانشناسی و یکی از مقامات برجسته در زمینه پیری و شناخت، توضیح می‌دهد: «امکان آموزش افراد برای انجام کارهایی که معمولاً وظایف کلی حافظه کاری را در نظر می‌گیرید، بسیار خوب باشند: حفظ ۷۰، ۸۰، حتی ۱۰۰ رقم».


اما این مهارت ها بسیار خاص هستند و انتقال زیادی را نشان نمی دهند. چیزی که به ویژه سالمندان باید در مورد آن نگران باشند این است که اگر بتوانم در جدول کلمات متقاطع خیلی خوب باشم، آیا این به من کمک می کند تا به یاد بیاورم کلیدهایم کجا هستند؟ و احتمالاً پاسخ منفی است.»


چارنس خاطرنشان می کند که اگر هدف شما بهبود عملکرد شناختی است، ورزش هوازی ممکن است به شما کمک کند. برخی تحقیقات نشان داده اند که فعالیت هوازی به جای فعالیت ذهنی باعث تقویت مغز می شود.


بازی های ویدیویی حافظه را تقویت می کنند

در مقابل، یک مطالعه منتشر شده در Nature نشان داد که از طریق استفاده از یک بازی ویدئویی سه بعدی طراحی شده، عملکرد شناختی می‌تواند در افراد مسن بهبود یابد و برخی از اثرات نامطلوب بر مغز مرتبط با پیری معکوس شود.


مقدار کمی تمرین مغز می تواند زوال مغز مرتبط با افزایش سن را معکوس کند.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا-سان فرانسیسکو (UCSF) توضیح می‌دهند که این معیاری از حمایت علمی در عرصه تناسب اندام مغز ارائه می‌کند – که به دلیل کمبود شواهد مورد انتقاد قرار می‌گیرد – که آموزش مغز می‌تواند تغییرات معنی‌دار و پایدار را تحریک کند.


پس از 12 ساعت آموزش در طول یک ماه، شرکت کنندگان در مطالعه بین 60 تا 85 سال عملکرد خود را در این بازی بهبود دادند که از افرادی که در دهه 20 زندگی خود برای اولین بار بازی می کردند، پیشی گرفت. علاوه بر این، دو حوزه شناختی مهم دیگر بهبود یافتند: حافظه فعال و توجه پایدار. این مهارت ها 6 ماه پس از اتمام دوره آموزشی آنها حفظ شد.


دکتر آدام گازالی، دکترای دکتر، استادیار عصب‌شناسی، فیزیولوژی و روانپزشکی UCSF و مدیر مرکز تصویربرداری علوم اعصاب، می‌گوید: «این یافته نمونه‌ای قدرتمند از پلاستیکی بودن مغز مسن‌تر است. دکتر Gazzaley خاطرنشان می کند که مایه دلگرمی است که حتی کمی تمرین مغز می تواند برخی از افت مغز را که با افزایش سن رخ می دهد معکوس کند.


مطالعه‌ای که اخیراً توسط عصب‌شناسان دانشگاه کالیفرنیا-ایروین (UCI) انجام شد، نشان داد که انجام بازی‌های ویدیویی سه بعدی می‌تواند شکل‌گیری خاطرات را نیز تقویت کند. شرکت‌کنندگان به گروهی تقسیم شدند که بازی‌های ویدیویی را با محیط دو بعدی یا سه بعدی انجام می‌دادند. پس از انجام بازی‌ها به مدت 30 دقیقه در روز به مدت 2 هفته، به دانش‌آموزان تست‌های حافظه داده شد که هیپوکامپ مغز را درگیر می‌کرد.


شرکت کنندگان در گروه سه بعدی به طور قابل توجهی نمرات آزمون حافظه خود را در مقایسه با گروه دو بعدی بهبود دادند. عملکرد حافظه گروه سه بعدی 12 درصد افزایش یافت - همان مقداری که عملکرد حافظه معمولاً بین 45 تا 70 سالگی کاهش می یابد.


کریگ استارک، از مرکز نوروبیولوژی یادگیری و حافظه UCI می‌گوید: «اول، بازی‌های سه‌بعدی دارای چند چیز هستند که بازی‌های دو بعدی ندارند. «آنها اطلاعات فضایی بسیار بیشتری در آنجا برای کاوش دارند. دوم، آنها بسیار پیچیده تر هستند، با اطلاعات بسیار بیشتری برای یادگیری. در هر صورت، ما می دانیم که این نوع یادگیری و حافظه نه تنها هیپوکامپ را تحریک می کند، بلکه به آن نیاز دارد.


بازی‌های ویدیویی استراتژیک، به‌ویژه، در بهبود عملکرد مغز در میان سالمندان نویدبخش بوده و ممکن است از زوال عقل و بیماری آلزایمر محافظت کنند.


Chandramallika Basak، دستیار می گوید: "اگر هدف بهبود کنترل شناختی، استدلال و مهارت های شناختی بالاتر افراد سالمند و جلوگیری از زوال عقل و بیماری آلزایمر تا زمانی که ممکن است باشد، شاید بازی های استراتژی راهی برای رفتن باشد." استاد مرکز طول عمر حیاتی و دانشکده علوم رفتاری و مغز در دانشگاه تگزاس در دالاس.


بساک، مانند چارنس، موافق است که آموزش شناختی باید پس از برنامه های فعالیت بدنی در جهت بهبود عملکرد شناختی قرار گیرد. برنامه های آمادگی جسمانی با اثرات مثبت بر شناخت و عملکرد و ساختار مغز مرتبط است.


شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بازی‌های ویدیویی ممکن است یک درمان مناسب برای افسردگی و بهبود حافظه و خلق و خوی بزرگسالان با اختلال شناختی خفیف باشد.


تأثیر بازی‌های ویدیویی بر مغز حوزه جدیدی از تحقیقات است که همچنان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ما ممکن است سطح پتانسیلی را که بازی های ویدیویی می توانند در تقویت توانایی شناختی و جلوگیری از اختلالات شناختی ارائه دهند، از بین ببریم.

لینک سایت منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.